Sustainable Future Schools Virtual Events in English

Welcome SFS schools! This is a hub where you can find all upcoming and previous SFS virtual events that you want to get involved in! 

Please reach out to emily@LSF-LST.ca if you have any questions or feedback! 

Student Virtual Lessons:

All times in Eastern Time.

Remember, all live workshops are recorded so you can catch up if you miss one!

Grades: 7-8

Lesson Description: 

In this interactive lesson, students will learn the causes, effects and solutions of climate and how climate change is intrinsically part of the Sustainable Development Goals. They will see examples of student led climate action and be inspired to take action.

> Click here to access the recording (lesson took place on April 22, 2024)

 

Grades: 5-6

Materials/ Prep:

  • Students sitting in groups of 5
  • Each student should have post it notes and a pencil
  • Draw a large number line with the number 1-10 on the board

Lesson Description: Using critical thinking and some hands on experiences, students discover how connected their wellbeing is to climate change and how adopting a positive solution mindset can make all the difference both in their personal lives and the future of our world.

Click here to access recording  

Lesson Description: In this activity, students will explore the difference between “needs” and “wants” as well as the importance of becoming a climate champion. The activity is linked to curricular concepts and outcomes. Both teachers and students will discover how the SDGs are connected to everything they do to make a better world.

Materials/Prep:

    • Organize an area where students can sit in a large circle.
    • Prepare 2 small balls (3cmx3cm) of “play doh” or plasticine for each student in advance. (The balls should be  two different colors, one will represent the concept of needs and the other the concept of want.)
    • Divide your students into 2 groups (students will need to know their group before the lesson starts).

> Watch the recording (Lesson took place on February 23, 2024)

Évènements virtuels pour Écoles pour un avenir durable

Bienvenue aux écoles EAD ! Vous trouverez ici tous les événements virtuels de EAD, à venir ou passés, dans lesquels vous souhaitez vous impliquer !

N’hésitez pas à contacter emily@LSF-LST.ca si vous avez des questions ou des commentaires ! 

Leçon virtuelle pour les élèves

Tous les horaires sont à l’heure de l’Est.

N’oubliez pas que tous les ateliers en direct sont enregistrés afin que vous puissiez vous rattraper si vous en manquez un !

Années: 7-8

Description de la leçon:

Dans cette leçon interactive, les élèves apprendront les causes, les effets et les solutions du climat et comment le changement climatique fait intrinsèquement partie des objectifs de développement durable. Ils verront des exemples d’actions climatiques menées par des étudiants et seront inspirés pour agir.

> Cliquez ici pour accéder à l’enregistrement (la leçon a eu lieu le 22 avril 2024)

Années: 5-6

Matériel/préparation:

  • Les élèves sont assis par groupes de 5.
  • Chaque élève doit disposer d’un carnet de notes et d’un crayon.
  • Dessinez une grande ligne numérique avec les chiffres de 1 à 10 au tableau.

Description de la leçon:

Grâce à la pensée critique et à des expériences pratiques, les élèves découvrent à quel point leur bien-être est lié au changement climatique et comment l’adoption d’un état d’esprit positif peut faire toute la différence, tant dans leur vie personnelle que pour l’avenir de notre monde.

> Cliquez ici pour accéder à l’enregistrement  

(La leçon a eu lieu le 9 avril 2024)

Description de la leçon: Dans cette activité, les élèves explorent la différence entre les “besoins” et les “désirs” ainsi que l’importance de devenir un champion du climat. L’activité est liée aux concepts et aux résultats du programme scolaire. Les enseignants et les élèves découvriront comment les ODD sont liés à tout ce qu’ils font pour rendre le monde meilleur.


Matériel/Préparation:

Aménagez un espace où les élèves peuvent s’asseoir en formant un grand cercle.
Préparez à l’avance deux petites boules (3 cm x 3 cm) de “play doh” ou de pâte à modeler pour chaque élève. (Les boules doivent être de deux couleurs différentes, l’une représentant le concept de besoin et l’autre le concept de désir).
Répartissez vos élèves en deux groupes (les élèves devront connaître leur groupe avant le début de la leçon).

> Visionner l’enregistrement (La leçon a eu lieu le 23 février 2024)

Additional Pre-Recorded Workshops from LSF

English

Workshop Description: In this session students will explore how we capture and use the wind to generate electrical energy, how wind energy is being used across the country, and how students can support the transition to renewable energies.

Materials/Prep: 

Access this workshop

Learn more about GreenLearning

Workshop Description: In this session, students will explore a circular economic model in relation to the problem of plastic waste in the environment. Through examination of the Plastic Problem and technological solutions to plastic waste, students will feel empowered to address this complex issue and close the loop on plastic.

Materials/Prep: 

Access this workshop

Learn more about GreenLearning

Workshop Description:

This interactive workshop will explore climate change impacts and solutions through the Climate Atlas of Canada, an engaging online tool for students, researchers, decision-makers, and communities. As an example, we will look at the health impacts of climate change and students will have the opportunity to participate in a “treasure hunt” to find the answers on the site themselves.

Materials/Prep: 

  • Writing utensil & paper
  • Internet-enabled device – 1 per student or shared

Access this workshop

Learn more about the Prairie Climate Centre and the Climate Atlas of Canada

Workshop Description:
Students will learn to code a short program in Scratch that will allow them to create a “Choose your own climate adventure” game. They will code questions and answers, animate, and interactions with the program that will help them better understand how the littlest changes in their actions can have an impact. The learning is accessible to all ages and skill levels. This workshop is broken down into two 30-minute recordings. 
Materials/Prep:  Access this workshop
Learn more about Brilliant Labs
Workshop Description:
This workshop explores food through the lens of technologies used across agriculture, harvest, transportation, access points (ex. grocery stores), and finally to your plate. This workshop also shares information about [1] spotting local produce in grocery stores and other commercial spaces; [2] natural fertilizers through compost, and mulches and their use in community gardens; and [3] hydroponics and how we can use this technology to grow foods without soil, when outdoor garden space is unavailable, and across seasons.
Access this workshop
Learn more about Let’s Talk Science

Workshop Description:

We’ll use CoSpaces to build our own 3D creations, animate them with code, and explore them in Virtual or Augmented Reality. Learners will practice testing and debugging, and create a virtual space that they can share with family and friends! Projects will also be learner-driven, giving learners the space to leverage VR as a tool for positive change, to tackle an issue that is important to them.
 

Access this workshop

Learn more about Canada Learning Code

Workshop Description:

This workshop provides an overview of the environmental and economic benefits of switching from a gas car to an electric car, including the trends in Canada and around the world. It also gives ideas for how students can get involved in sustainable transportation initiatives!
 

> Access this workshop

 

Learn more about Plug’n Drive

Description:

Through stories of her experiences in the Western Arctic of Canada, Kathleen Matari explores two important knowledge sets, Indigenous knowledge and Western science knowledge, and how the gap between the two must be bridged in order to take action on climate change.
 

> Watch the lecture

Français

Description de l’atelier : Dans cette ère de la désinformation, il est important de ne pas se laisser prendre au piège par les fameuses “Fake News”. Ainsi, à travers cette activité, les élèves auront la chance d’apprendre comment différencier le vrai du faux, tout en explorant les nouvelles scientifiques les plus farfelues en lien avec le changement climatique.

Matériaux/Préparation :

  • Obtenir l’accès à des téléphones, tablettes ou portables additionnels pourrait être utile pour ceux et celles qui souhaitent utiliser l’internet pour consulter des ressources fiables qui pourraient les aider à déduire ce qui est et ce qui n’est pas une fake news.
  • Papier et stylo pour prendre des notes au besoin.

    Utilisez ce lien pour visionner l’enregistrement de la session 
    (atelier du 17 mars)

[Veuillez répondre aux quelques questions de ce formulaire pour accéder à l’enregistrement]

En savoir plus sur Parlons Sciences 

Description de l’atelier : Découvrez les liens entre les plastiques et le changement climatique lorsque que nous explorons des solutions, des outils et des actions que nous pouvons entreprendre pour créer un meilleur avenir! Comment sommes-nous connectés à ces défis et comment pouvons-nous aider? Le plastique est-il bon ou mauvais? Discutons et partageons des idées pour bous engager dans les solutions!

Matériaux/Préparation : 

  • Papier et crayon

Utilisez ce lien pour visionner l’enregistrement de la session (atelier du 29 mars)

[Veuillez répondre aux quelques questions de ce formulaire pour accéder à l’enregistrement]

En savoir plus sur OceanWise

Description de l’atelier : Notre atelier vise à conscientiser les élèves sur la problématique des déchets. En examinant leurs habitudes de consommation et leurs pratiques de gestion de déchets dans l’optique des « 6 R », les élèves pourront mieux comprendre les effets que leurs choix peuvent avoir sur l’environnement. Nous proposerons ensuite des pistes d’actions et de solution pour encourager des pratiques écoresponsables.

Utilisez ce lien pour visionner l’enregistrement de la session (atelier du 4 avril)

[Veuillez répondre aux quelques questions de ce formulaire pour accéder à l’enregistrement]

En savoir plus sur le Projet Gaia

Description de l’atelier : Partout au pays, nous faisons face aux tempêtes plus fréquentes et plus sévères entraînées par le changement climatique. Comment s’adapter? Quels gestes pouvons-nous poser pour rendre nos maisons, nos écoles et nos communautés plus résilientes face aux aléas climatiques? Nous avons tous un rôle à jouer avant, pendant, et après les tempêtes pour en réduire l’impact, et pour mieux reconstruire!

Utilisez ce lien pour visionner l’enregistrement de la session (Atelier du 6 avril)
[Veuillez répondre aux quelques questions de ce formulaire pour accéder à l’enregistrement]

En savoir plus sur Parcs Canada

Feedback Form | Formulaire de commentaires

We encourage all  students and teachers to offer feedback on each workshop using our form! | Nous encourageons tous les élèves et les enseignants à donner leur commentaires sur chaque atelier en utilisant notre formulaire !